Bijzondere Bloei(feest)dagen
Vanuit het vakgebied Burgerschap, en de daarbij horende kerndoelen, willen wij als school graag aandacht besteden aan meerdere (religieuze) feestdagen. Het zijn met name gelegenheden om de kinderen, en hun leerkrachten, kennis te laten maken met diverse geloven en gebruiken. De vieringen waar we als school bij stilstaan, komen voort uit de 5 grootste mondiale religies. Dit zijn in willekeurige volgorde het Christendom, het Jodendom, het Hindoeïsme, de Islam en het Boeddhisme.
Kerstmis


In december vieren we traditiegetrouw het christelijke feest Kerstmis, wat in het teken staat van de geboorte van Jezus. In de aanloop naar de Kerstvakantie worden de klassen versierd met o.a. een kerstboom en feestverlichting. Ook worden er verschillende knutselwerkjes gemaakt, die de lokalen verder versieren. De kerstmarkt is voor de kinderen extra speciaal: voor alle kinderen is genoeg eten om uit te zoeken, zodat zij een eigen kerstpakket voor thuis kunnen samenstellen. Op deze manier probeert De Bloeiwijzer een bijdrage te leveren om ook de minder bedeelden een fijne tijd te bezorgen.
Op de donderdag voor de Kerstvakantie, vindt het traditionele Kerstdiner plaats, waarbij de kinderen in de avond in feestelijke kleding, in een mooi versierde klas, aan een gezellige gedekte tafel, genieten van al het meegebrachte lekkers. Lekkers dat door de kinderen en hun (groot)ouder(s) en/of verzorger(s), speciaal voor dit moment is voorbereid en klaargemaakt.
Holi Phagwa
Vanuit het Hindoeïsme hebben de kinderen kennisgemaakt met het feest ‘Holi Phagwa’. Op voorhand ontvangen de groepen informatie over Holi Phagwa en daarnaast een zwart canvas, waarop de leerkrachten met kalligrafie markers de contouren van een boom tekenen. De kinderen (of de leerkracht) schrijven hun naam naast de boom.
Bij aanvang van de viering wordt traditionele sitar muziek gespeeld, om zo de link met India te leggen. Voor zowel de onderbouw als de midden- en bovenbouw, zijn er filmpjes te zien, die op een heldere en korte manier toelichten wat het Holi Phagwa feest inhoudt. Hierna hebben we met de kinderen gesproken over het feest, maar bijvoorbeeld ook over de parallellen met de religieuze feesten die we dit jaar al gevierd hebben (Kerstmis en Toe Bisjevat).
Vervolgens kleuren de kinderen, met een kwast of met hun vinger, de boom in die op het zwarte canvas is getekend door hun leerkracht. Daarna wordt door alle kinderen samen een Bloeiboom op wit canvas gecreëerd, die in de school te bewonderen is. De zwarte canvassen gaan mee terug naar de groep, waar ze een mooi plekje krijgen.
Toe Bisjevat
Met het Joodse feest ‘Toe Bisjevat’ vieren we het ‘Bomenfeest’. Dit betekent ‘Joodse Nieuwjaar van de bomen’ en komt in de lente aan bod. Aan de hand van een filmpje wordt de betekenis en inhoud van de viering besproken en kunnen kinderen en hun leerkrachten vragen stellen, alsmede een punt ter discussie stellen. Hieruit komt naar voren dat er vooral veel overeenkomsten zijn tussen de verschillende religies en niet alleen maar tegenstellingen.
De kinderen krijgen een traktatie in de vorm van een dadel, een druif en de pitten van de granaatappel, waarmee de dankbaarheid voor de vruchten van de aarde wordt getoond. Tenslotte krijgen de groepen in de onderbouw nog een eigen druivenboompje mee naar de klas, die zij met elkaar gaan verzorgen (water geven, in het licht zetten, koesteren) en die in het eigen Bloeibos wordt geplant als de lente ook in Nederland begint. Voor gebruik van de hele school zal er ook een vijgenboom in het Bloeibos worden geplant.
Eid al-Fitr

Ook het einde van de ramadan wordt gevierd op de Bloeiwijzer met het traditionele Eid al-Fitr, ook wel bekend als het Suikerfeest. Bij binnenkomst worden de kinderen begroet met ‘Eid moebarak’, wat vertaald kan worden als ‘fijn Suikerfeest’. De kinderen wordt gevraagd of ze bekend zijn met Eid al-Fitr en, als ze het vieren, thuis of bij familie, dan mogen ze daar uitgebreid over vertellen. Bij deze introductie komt naar voren dat het, tijdens diverse feesten van de verschillende religies, vaker draait om: familie, samen zijn, gezelligheid, delen, dankbaarheid, lekker eten en cadeautjes geven of krijgen.
Als variatie op het vertonen van informatieve filmpjes, zoals bij de vorige 2 religieuze feesten (Toe Bisjevat en Holi Phagwa), spelen we bij Eid al-Fitr een quiz die de kinderen in staat stelt hun kennis van het Suikerfeest en de ramadan te testen, maar ook te delen met hun groepsgenoten. Aan de hand van 10 meerkeuzevragen, kunnen de kinderen voor hun antwoord op de letter A, B, C of D gaan staan die op de vloer liggen, verspreid door het lokaal. Met deze opzet is tevens een beweegmoment ingebouwd, wat weer ter compensatie dient van de suikers die later met de baklava genuttigd worden.
Voordat de kinderen teruggaan naar hun lokaal, krijgen ze een vers muntplantje mee en een thermoskan met warm water, om in de klas een lekker en gezond kopje thee te drinken met elkaar. Daar hoort, in het geval van Eid al-Fitr, natuurlijk ook wat lekkers bij en dat wordt aangeboden in de vorm van een stukje baklava, een dadel en voor de kinderen met een (voedsel)allergie een alternatief.
Het valt de kinderen op dat er ook bij deze viering een plantje een prominente rol inneemt (net als bij Toe Bisjevat en Holi Phagwa) en dat de dadel niet alleen wordt gegeten bij een islamitische feest, maar bijvoorbeeld ook bij het Joodse Bomenfeest.
Pasen


Tijdens de één na laatste viering staan we stil bij het christelijke feest Pasen. Pasen staat in het teken van het sterven van Jezus aan het kruis (Goede Vrijdag) en zijn wederopstanding op zondag (1e Paasdag).
Aan de hand van een filmpje hebben de kinderen kennisgemaakt met de inhoud en betekenis van Pasen, maar hebben ze ook geleerd wat Pasen met eieren, chocolade en een haas te maken heeft. In aanloop naar de viering hebben de kinderen, per groep, een wit ei ter grootte van een A4 blad naar eigen inzicht versierd en deze hebben we gezamenlijk in de aanwezige paastakken gehangen. Dit gaf een vrolijk en kleurrijk effect aan de ruimte bij het betreden van het lokaal.
De kinderen hebben geleerd dat Pasen niet enkel en alleen verstopte eieren zoeken is en chocolade paashazen eten, maar vooral ook (weer) een feest van samenkomen, familie, gezelligheid, dankbaarheid en lekker eten. Iets wat we bij eerdere vieringen ook hebben ervaren. Daarnaast is Pasen het feest waarbij een einde komt aan 40 dagen vasten en een feest dat in het teken staan van ‘nieuw leven’, wat volop te aanschouwen is in de lente en wat zowel de paastak (bloei) als de eieren (groei) symboliseren.
De kinderen herkenden ook nu weer vele overeenkomsten tussen de diverse vieringen van de verschillende religies en wisten goed te benoemen bij welke viering ze het eerder gezien en geleerd hebben.